Lidah Buaya



Lidah Buaya adalah sejenis tanaman yang mudah tumbuh sama ada ditanam di dalam pasu ataupun di kawasan tanah lapang. la biasa dijadikan tanaman hiasan atau untuk tujuan perubatan. Pokok Lidah Buaya menjadi terkenal kerana ia dikomersialkan untuk dijadikan bahan kosmetik berguna bagi penjagaan dan penyubur.
Daun Lidah Buaya panjang, runcing dan tajam di hujungnya. Daunnya tebal kerana di dalamnya mempunyai cecair atau lendir seperti jeli yang berkhasiat dan berguna. Tepi daunnya bergerigi dan berduri kecil dan pendek. Keseluruhan daun, akar, dan bunganya yang segar, baik untuk kesihatan.
Lendir Lidah Buaya mampu mempercepatkan proses penggantian sel, mengelakkan jangkitan, merawat kudis, gatal-gatal dan menghilangkan parut. Sapukan lendir Lidah Buaya bersama garam di sekeliling bisul untuk meredakannya. Selain itu, jus Aloe Vera juga mampu mengawal tekanan darah tinggi, kencing manis, masalah jantung, luka dalam badan, buasir, sembelit, sakit sendi, ulser, masalah ginjal dan banyak lagi. Wanita hamil ditegah meminumnya kerana ia boleh mengganggu kesihatan kandungan.

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
1 Response
  1. gravatar Az

    Ws sy utk dptkn benih pokok lidah buaya atau aloe vera 0107079200 (azrin) tq

Leave a Reply